Ezen a műhelymunkán az elektronikus kereskedelemről tárgyaltunk.

Az elektronikus kereskedelem nagy lehetőséget adhat a mozgásfogyatékkal élők számára.

Itt nem szükséges a személyes jelenlét, a vállalkozó a saját otthonából igazgathatja a vállalkozását.

Áttekintettük, hogy mi szükséges egy ilyen internetes vállalkozáshoz, annak megalapításához.

Az első nagy kérdés, hogy milyen termékeket lehet egyáltalán webáruházban árulni? Akik már jelenleg is kereskedelemmel vagy gyártással foglalkoznak, azok számára valószínűleg adott, hogy mit szeretnének Interneten árulni, de sajnos egy webáruház nem feltétlenül alkalmas minden termékkörhöz.

Általánosságban elmondható, hogy azon termékek árusíthatóak hatékonyan Interneten, melyek

  • viszonylag kis értékűek (így alacsony a vásárlással járó kockázat), és melyek
  • viszonylag kevés információ átadását igénylik (azaz egy lépésben, Interneten keresztül is átadható minden fontosabb információ).

Ez alól kivétel lehet, ha egy B2B (business-to-business) webáruházat indítunk, azaz meglévő partnereink/viszonteladóink számára biztosítunk egy internetes rendelési lehetőséget (vagyis nem a végfelhasználók felé kezdünk el értékesíteni – ami B2C (business-to-customer) lenne).

Ők ugyanis nem először vásárolnak tőlünk, így vélhetően már ismerik a termékeinket, tehát egy B2B webáruház gyakorlatilag bármilyen termékkörre ráépíthető. Egy B2B webáruház nagy előnye, hogy egy gyorsabb, egyszerűbb, egyértelműbb rendelési lehetőséget biztosít, csökkenti a manuális munkaigényt, és persze vele együtt a hibalehetőséget.

A webáruházon kívüli egyéb internetes értékesítési lehetőségek

Amennyiben a termékkörünk drága vagy komplex (sok információ átadását igényli, és nem igazán lehet azt egy lépésben átadni), vagy amennyiben szolgáltatást árulunk, akkor két fő lehetőségünk van:

  1. Vagy készítünk egy direkt értékesítési oldalt (vagy sales oldalt) az adott termékre, mely gyakorlatilag egy „online értékesítő” szerepét tölti be, és próbálja rávenni a látogatókat a vásárlásra (és csak az adott termékről szól). Tipikusan ilyen jellegű oldalakon szokás eladni az infotermékeket, az egészségügyi „csodaszereket” stb. Ilyen oldal pl. a Webáruház Jogi Csomag oldala. Ilyenkor is egy lépésben próbálunk értékesíteni, mint egy webáruházban, de egyszerre csak egy terméket vagy szolgáltatást.
  • Vagy készítünk egy lead generation oldalt (lead = potenciális ügyféljelölt), vagyis egy olyan oldalt, ami csak a potenciális vevők elérhetőségeit gyűjti. Nem próbál egy lépésben értékesíteni, helyette csak email címeket vagy telefonszámokat gyűjt, és egy hosszabb folyamaton keresztül próbál értékesíteni. Így szokás tipikusan komplexebb szolgáltatásokat, vagy nagyon drága/komplex termékeket (pl. autókat) értékesíteni.
  • Webáruház rendszer lehetőségek–– 10 ezertől 10 millióig

Négy fő lehetőségünk van az interneten történő árusításra, ezek költség szerint növekvő sorrendben: 1. internetes plázák, 2. bérelhető webáruházak, 3. egyedileg testreszabott webáruházak, és 4. egyedi fejlesztésű webáruházak.

  1. Internetes plázák

Az internetes plázák gyakorlatilag mások által üzemeltetett webáruházak, akik mások termékeit árusítják jutalékért/havidíjért. Mivel ezek a webáruházak általában elég sok eladó elég sok termékét árulják, ezért a mi termékeinkre viszonylag kevés hangsúly esik, és ilyenkor a lehetőségünk sem nagyon van meg, hogy elősegítsük a termékeink forgalmát (ez utóbbi leginkább az adott pláza forgalmától függ, ami viszont magyar szinten általában elég alacsony). Az ilyen plázák már kihalóban vannak, így nem is szentelnénk rájuk nagyobb figyelmet.

  • Bérelhető webáruházak

A plázáknál komolyabb megoldást képviselnek a bérelhető webáruházak, ahol egy kész webáruház rendszert tudunk bérelni havi- vagy éves díjért. Előnye a plázához képest, hogy ez már saját domain név alatt tud futni, és önálló marketinget tesz számunkra lehetővé.

Hátrányuk viszont, hogy ezen rendszerek általában – programozói tudás nélkül – viszonylag kis mértékben testreszabhatóak, és emiatt elég „egyformán” néznek ki, illetve, hogy általában nem lehet beléjük egyedi fejlesztéseket tenni.

Előnyei az ilyen rendszereknek, hogy rendkívül olcsók, ezért érdemes lehet ilyen rendszert választani, ha viszonylag kezdő e-kereskedők vagyunk, és ki akarjuk próbálni, hogy egyáltalán nekünk való-e ez az egész, vagy ha alapvetően standard igényekkel bírunk, és nem igénylünk egyedi fejlesztés

  • Egyedileg testre szabott webáruház

A bérelhető áruház rendszereknél egyedibb megoldásra adnak lehetőséget az egyedileg testre szabott webáruházak, melyek szintén egy kész webáruház-rendszerre épülnek, viszont ezen rendszert lehetőségünk van az adott termékkörhöz és célpiachoz igazítani. Mivel egy ilyen webáruház beüzemelésével nem kevés emberi munka is van, ezért ezen rendszerek általában jóval drágábbak, mint a bérelhető webáruházak, viszont cserébe hatékonyabban képesek a termékeinket eladni a potenciális vásárlóknak, mint a testreszabás nélküli dobozos webáruházak.

Az egyedileg testre szabott rendszereknél két fő szempontot kell mérlegelni:

1. Mennyire alkalmas számunkra az adott webáruház rendszer, amit a bevezető cég használ. Minél jobb képességű, nyilván annál több segítséget nyújt nekünk a vevők megszerzésében.

2. Mennyire kompetens az adott cég a webáruház kialakításában, a webáruház ergonómiai tervezésben. A cél, hogy az adott termékkör és célpiac igényeihez mérten alakítsa ki az adott cég a webáruházban zajló vásárlási folyamatot, az egyes oldalak szerkezetét (wireframe-ek), és erre tervezzen meg egy minél vevőbarátabb designt. Egy rosszul megtervezett egyedi webáruház még akár rosszabb is lehet, mint egy standard, bérelhető webáruház.

  • Egyedi fejlesztésű webáruházak

És végül a legdrágább megoldást az egyedi fejlesztésű webáruházak jelentik, ahol a vevői igények alapján gyakorlatilag „nulláról” építi fel a fejlesztő cég a rendszert. Mivel egy középszintű rendszer felépítése is már több ezer munkaóránál kezdődik, ezért ezen rendszerek 5-10 millió Forinttól kezdődnek, de nem ritkák a 30-50 milliós egyedi fejlesztésű rendszerek sem.

Mikor érdemes egyedileg fejlesztetnünk egy áruházat? Ha annyira egyedi igényeink vannak, hogy semelyik piacon létező kész rendszer nem képes lefedni ezen igényeket, és ezen rendszerek átalakítása még többe kerülne, mint egy új létrehozása. Költségessége miatt elsősorban a multiknak, vagy legfeljebb a KKV-k felső harmadának megengedhető csak egy teljesen egyedi fejlesztésű webáruház.

  •  Milyen domain nevet válasszunk?

A jó domain név választás komoly szerepet játszhat későbbi sikerünkben. A fő kérdés általában az, hogy a cégnevünket/márkanevünket szerepeltessük-e a domain névben (pl. www.jonevuceg.hu), vagy inkább a termékkörünket, a webáruházunk pozicionálását igyekezzünk a domainnévben hangsúlyozni (pl. www.szigeteloszalag.hu).

Kezdő vállalkozásként (gyenge márkanévvel) érdemes olyan domaint választani, amely tükrözi az általunk árult termékkört. Ez komoly segítséget nyújthat kezdetben, sokkal könnyebb lesz a webáruházunkat hirdetni (pl. a keresőkben is sokkal jobb helyen fog majd szerepelni a domain névben szereplő kifejezésre). Ha már a márkánk (cégnevünk) a célpiacunk szemében jól ismert, akkor viszont bátran választhatunk márka-orientált domain nevet is.

  • Egy webáruházban lévő leggyakoribb tartalmak

Ha az értékesítő rendszerünk rendelkezésre áll, akkor kezdődik a munka ránk eső része: a webáruházat fel kell tölteni tartalommal. A leggyakrabban használt (szükséges) tartalmak egy webáruházban a következők:

Kategóriák: A kategóriák a webáruház lelke, egy jó kategorizálás fél siker. Minél több termékünk van, annál fontosabb, hogy okosan alakítsuk ki a kategóriákat, és ezáltal elősegítsük vásárlóink számára a nekik való termékek megtalálását.

Termékek: A termék adatbázis felépítése általában nem gyerekjáték, minél több termék van, annál nagyobb feladat. Minden termékhez érdemes minimálisan egy darab jó minőségű képet szerezni (amit jó esetben kapunk a gyártótól/nagykertől, rossz esetben nekünk kell fényképezni), plusz írni legalább egy pár soros leírást, hogy miért érdemes az adott terméket megvenni. Ha a termékkörünk olyan, hogy egy termékhez sok információt meg kell adni (pl.hardware), akkor pláne komoly munka a termék-információk összegyűjtése.

Szöveges tartalmak: Jogilag is kötelező néhány szöveges tartalmat megírni a webáruházunkra (pl. vásárlási feltételek, adatvédelmi nyilatkozat, cégadatok stb.), de ezen felül termékkörtől és célpiactól függően érdemes lehet egyéb információkat is a vásárlók rendelkezésére bocsájtani (GYIK, használati útmutató, garancia stb.). Gondoljuk át, hogy milyen kérdések merülhetnek fel a vásárlókban, és próbáljuk ezeket előre megválaszolni.

Emailek: Egy jó webáruház rendszer automatizáltan kommunikál a vásárlókkal, és küld egy automatikus üzenetet a vásárlóknak minden vásárláskor, regisztrációkor, vagy ha mondjuk postára adtuk a csomagját. Érdemes ezen szövegeket is minél „vevőbarátabban” megírni.

  • Lehetséges logisztikai megoldások egy webáruházban

Röviden bemutatjuk a leggyakoribb raktározási, teljesítési és fizetési megoldásokat, melyeket egy webáruház alkalmazhat a vevők optimális kiszolgálása érdekében.

6.1. Raktározási modellek

Egy webáruház üzemeltetéséhez nem feltétlenül kell sok pénz, pláne, hogy raktárkészletre sem feltétlenül van szükség. Lássuk a leggyakoribb raktározási modelleket:

  1. A legegyszerűbb a „hagyományos” raktárkészlet kezeléses modell – ezt alkalmazzák gyakran a „hagyományos” kereskedők, illetve azok, akik saját gyártású termékeket árusítanak (ezen belül van sok fajta módszer, leggyakoribb a „fűrészfog” modell). A vevő kiszolgálása itt a leghatékonyabb, viszont a raktárkészlet tartásnak mindenképpen költségei vannak, plusz nem kevés pénzünk is „benne áll”, ezért folyamatos a törekvés a raktárkészlet csökkentésére.
  2. Rendkívül elterjedt a Just in time megoldás a webáruházaknál, azaz a kereskedő is csak akkor veszi meg vagy gyártja le a terméket, amikor tőle azt megveszi egy vevő. Ez rendkívül hatékony tud lenni olyan területeken, ahol van egy vagy több hatékony nagykereskedő, valós idejű raktárkészlet figyeléssel, akitől gyorsan be tudjuk szerezni a kívánt árut. Kevéssé hatékony viszont, ha a vevőknek hosszú heteket kell várakozniuk egy-egy rendelés esetén.
  3.  Magyarországon még csak terjedőben van a dropshipping nevű megoldás: amikor nemcsak, hogy nincs raktárkészletünk, de még a termék csomagolását, kiszállítását és a pénz beszedését sem mi intézzük, hanem helyettünk az adott nagykereskedő, természetesen egy bizonyos jutalékért cserébe. Ez mindenkinek megérheti: nekünk nem kell egyáltalán a logisztikai résszel foglalkoznunk, a nagykereskedő pedig sok olyan viszonteladót tud így szerezni, aki egyébként távolsági vagy egyéb okokból nem tőle vásárolt volna.
  4. És végül vannak a digitális termékek, melyeknek nincs fizikai megjelenése, éppen ezért a raktározással sem kell törődni náluk, törődni kell viszont a „védelmükkel”: a digitális termékek egyszerűen sokszorosíthatóak, ami sértheti az üzleti érdekeinket. A védelmükre vannak viszonylag kész megoldások is, a digitális jogkezelés (DRM) foglalkozik ezen területtel.

6.2. Szállítási módok

A webáruházban értékesített termékek vevőknek történő átadására megint csak számos megoldási lehetőség van, attól függően, hogy mit is árulunk:

  1. A futárszolgálattal történő házhoz szállítás talán a leggyakoribb szállítási mód, számos megbízható, költséghatékony futárcég létezik a piacon. Ezen cégek általában házhoz is jönnek hozzánk megadott időpontokban, átveszik a feladandó csomagokat, ergo teljesen kényelmes velük az együttműködés. Az utánvéttel beszedett pénzeket pedig pár nap csúszással utalják. Használható futárszolgálat helyett a posta is, melynek viszont a súlya egyre csökken a statisztikák szerint.
  2.  A személyes átvétel meglepő módon egyre gyakoribb és elterjedtebb. Ahogy az online és offline üzletek egyre szorosabban kapcsolódnak egymáshoz, úgy válik egyre egyszerűbbé a személyes kiszolgálás, és a vevők igen intenzíven alkalmazzák. Érdekes módon egy online bolt általában nem csökkenti, de még inkább növeli is egy offline bolt forgalmát. Ilyenkor persze meg kell oldani az egyes raktárak közötti termék-mozgatást, amennyiben nincs minden termék minden boltban raktárkészleten.
  3.  A saját járművel történő kiszállítást a kisebb költséghatékonysága miatt csak bizonyos esetekben szokás alkalmazni: ha valami nagyon sürgős (pl. étel-házhozszállítás), vagy ha az adott áruház csak lokális (pl. városi szinten) szolgálja ki a vevőket. Szintén ezt alkalmazzák bizonyos esetben a rendkívül nagyméretű termékek házhozszállításánál, pl. építőanyagok, és persze a B2B kereskedelemben, ahol nagy mennyiségű termékek cserélnek gazdát.

6.3. Fizetési módok

Az internetes értékesítésben a fizetés és a teljesítés nem feltétlenül azonos helyen vagy időben történik, lássuk a lehetőségeket:

  1. . Utánvétel: Tőlünk nyugatabbra szinte egyáltalán nem létezik ez a megoldás, de nálunk még mindig a legelterjedtebb fizetés: amikor átveszi a vevő az árut, akkor fizeti ki az ellenértékét is. A vevő számára ez a legbiztonságosabb megoldás, azonban a kereskedők számára ez számos hátránnyal jár: egyrészt benne van a kockázat, hogy a vevő nem veszi át az árut, másrészt az utánvételnek is van nem kevés költsége. Éppen ezért érdemes tudatosan is ösztönözni a vevőket az egyéb fizetési módok alkalmazására.
  2. Banki előreutalás: A második legelterjedtebb mód, ami a kereskedő számára kiküszöböli az utánvétel hátrányait, viszont a vevő számára igen kényelmetlen megoldás, éppen ezért csak bizonyos esetekben lehet alkalmazni (például, ha erős alkupozíciónk van, kevés és gyenge a konkurencia stb.)
  3. Bankkártyás fizetés: A bankkártyás fizetés a banki előreutalás hátrányait igyekszik kiküszöbölni. Magyarországon a CIB, az OTP és a K&H Bank biztosít ilyen szolgáltatást. Háromszereplős megoldásról van szó, ami azt jelenti, hogy teljesen biztonságos a vevő számára: a vásárlás feladása után a webáruház átirányítja a vevőt a bank oldalára, ott megtörténik a fizetés, és a bank visszaküldi a vevőt a webáruházra, jelezve, hogy vagy sikeres volt a tranzakció, vagy sikertelen. Vagyis a kereskedő semmilyen körülmények között nem jut hozzá a vevő bankkártya adataihoz.
  4. Virtuális pénztárca megoldások: Terjedőben vannak a különböző virtuális pénztárca megoldások (pl. Paypal, Abaqoos), ahol is a vevők előre feltöltik a pénztárcájukat egy bizonyos kerettel, és utána ebből tudnak egyszerűen felhasználónév és jelszó megadásával vásárolni az ilyen fizetési módokat biztosító webáruházakban. Magyarországon még kicsi a jelentősége, de ha külföldre akarunk terjeszkedni, akkor a Paypal mindenképpen kötelező (ami egyébként bankkártyás fizetésre is alkalmas).
  5. Legfontosabb jogi tudnivalók

A webáruház nyitásának alapvető feltétele a számlaképesség, tehát egyéni vállalkozó, Bt., Kft., Rt., stb. egyaránt alkalmas forma ehhez a tevékenységhez.

  1. Engedélyek

2008. március 31. óta a csomagküldő kereskedés üzlethelyiség nélkül is folytatható, nem szükséges tehát vevőszolgálati helyiséget fenntartani, így nem kell beszerezni az üzlethelyiséghez/vevőszolgálati helyiséghez szükséges működési engedélyt sem. Amennyiben a vásárló személyesen is átveheti a terméket a kereskedőnél, akkor már szükséges a működési engedély is. Ezen túl az egyes termékek árusításához az illetékes szakhatóság engedélyére is szükség lehet, pl.: ÁNTSZ, építésügyi hatóság, közlekedésügyi felügyelet stb.

Az internetes kereskedelem tehát már nem engedélyköteles, viszont bejelentés köteles: tehát be kell jelenteni a helyi önkormányzatnál, hogy internetes csomagküldő szolgáltatást is végzünk.

  • 7.2. Környezetvédelmi kötelezettségek

Az internetes kiskereskedőknek számítaniuk kell környezetvédelmi kötelezettségekre is, hiszen postai/csomagszolgálattal történő/személyesen kézbesített szállítás során csomagolnak.

  • Tájékoztatási kötelezettségek

Az e-kereskedőkre különféle tájékoztatási kötelezettségek vonatkoznak. Törvény szabja meg, hogy mely adatokat köteles a szolgáltató a webáruházban egyértelműen hozzáférhetővé tenni. Ilyenek a szolgáltató neve, lakcíme, székhelye, telephelye, elérhetőségei, cégjegyzékszáma, adószáma, és amennyiben rendelkezik nyilvántartásba vételi számmal, akkor a nyilvántartásba vételi hatóság megnevezésén túl ezt is fel kell tüntetnie stb.

A fogyasztóval kötött szerződéssel kapcsolatban is tájékoztatási kötelezettség terheli a webáruház-tulajdonost.

A webáruháznak rendelkeznie kell adatvédelmi tájékoztatóval, továbbá, mivel működése során (például hírlevél küldésekor vagy fórum működtetésekor) személyes adatokat kezel, ezért köteles azt az adatvédelmi biztosnak nyilvántartásba vétel végett jelenteni.

Az áruházban forgalmazott termékeket is el kell látni a megfelelő tájékoztatóval, ezért fel kell tüntetni rajtuk a termék nevét, a gyártó vagy forgalmazó nevét, címét, amennyiben pedig Európai Közösségen kívüli országból származó termékről van szó, úgy a származási ország nevét is – természetesen magyar nyelven. Nem szabad elfelejteni az ugyancsak magyar nyelvű, a termék működésével és tulajdonságaival kapcsolatos tájékoztató melléklését sem. Ha a gyártó vagy az importáló ezeket nem teljesítette, akkor az e-kereskedőnek kell ezeket pótolnia.

  • Elállási jog gyakorolhatósága

Azt a jogát ma már elég sok magyar internetes vásárló ismeri, miszerint, ha a vásárolt árura mégsem tart igényt, tizennégy munkanapon belül visszaküldheti azt, tehát elállhat a szerződéstől. A tizennégy munkanapot az áru átvételétől kell számítani. Természetesen vannak speciális esetek, amikor az elállási joggal nem lehet élni, például gyorsan romló árucikkek, hang, kép, szoftver esetén stb.

  •  Látogatottság növelése egy webáruházban

Sokan azt hiszik, hogy egy kész, tartalommal feltöltött webáruház már a munka végét jelenti, holott ez mindössze az előfeltétele volt az internetes eladásoknak. A munka oroszlánrésze még most következik: erre a webáruházra látogatókat kell szerezni, hiszen, ha nincs, aki megnézze az ajánlatainkat, akkor vásárolni sem fognak.

Egy webáruház olyan, mint egy eldugott pincehelyiségben lévő bolt – ha nem segítünk az embereknek megtalálni (ha nem szerzünk látogatókat), senki nem fog nálunk vásárolni. Látogatókat pedig marketinggel tudunk szerezni.

Szerencsére számos megbízhatóan és költséghatékonyan működő online marketing eszköz áll a rendelkezésünkre, melyek közül a keresőoptimalizáció és a fizetett keresőhirdetések jelentik a két talán leghatékonyabb eszközt. Az online marketing eszközök nagy előnye a hagyományos, offline hirdetésekkel szemben, hogy rendkívül jól mérhetőek, így szinte azonnal kiderül, ha egyik- vagy másik eszköz nem nekünk való.

Az internetes kereskedelemről szóló ismertetőket érdemes lenne eljuttatni olyan társadalmi szervezeteknek, akik fogyatékkal élőket támogatnak, hiszen a jó gyakorlatok tárgyalása során is tapasztaltuk, hogy a termékek értékesítése az egyik legnehezebb feladat az új vállalkozások számára.